سال نود و پنج در یک نگاه
فکر میکنم تعطیلات فرصت خیلی خوبی برای جمعبندیِ کارهای سال گذشته بود. فروردین سالهای پیش هم گفتهام که عادت دارم در روزهای آغازین سال، اهداف و آرزوهای رنگیام را بنویسم. اگر تا پایان سال به تمام آرزوهایم نرسم، لااقل به نیمی از آن ها رسیدهام و این هر سال انگیزهام را برای نوشتنشان قویتر میکند. نوشتن نوعی اعجاز در دلش دارد. کلمات معجزه میکنند. آنطور که عارفان گذشته هم بسیار از آن گفته اند...
نترسید! آرزوهایتان را بنویسید روی یک برگ کاغذ و گوشۀ ذهنتان دنبالشان کنید. خداوند، بخشندۀ مهربان است...
ادامۀ مطلب دربارۀ کتابها و فیلمهاییست که سال پیش خوانده و دیدهام. یکجور خودشناسیست برای سالهای بعد، اگر عمری بود.
پیشنهاد میکنم شما هم لیستی از کتابها و فیلمهایی که سال پیش خوانده و دیدهاید تهیه کنید و به آنها امتیاز دهید یا نقد و نظرتان را در آن باره بنویسید. شاید کسی مثل من مشتاق خواندن لیست علاقمندیهای هنردوستان باشد.
📚 کتابهایی که خواندهام:
1. یک چمدان بهار - آفتابگردانها | ★★★★
2. گاهی حواست نیست - علی داودی | ★★★
3. دست خون - علی محمد مودب | ★★★
4. قرار - سعید پورطهماسبی | ★★★★
5. کتاب - فاضل نظری | ★★★★
6. اتاق پرو - مهدی اشرفی | ★★★★
7. خبرهای خوب - مریم کرباسی | ★★★
8. اتللو - ویلیام شکسپیر | ★★★★
9. صدای تو خوب است - رضا حاجی آبادی | ★★★
10. ترانه ماهی ها - کبری موسوی قهفرخی | ★★★
11. عدم - محمود حبیبی کسبی | ★★★★
12. پیاده آمده بودم - محمدکاظم کاظمی | ★★★
13. کلیات رهی معیری | ★★★★
14. به داد ما برسید - علی شمخانی | ★★
15. اخلاق جنسی در اسلام و جهان غرب - مرتضی مطهری | ★★★
16. جغرافیای رازها - ابوالقاسم حسینجانی | ★★★★
17. بادبادک باز - خالد حسینی | ★★★★★
18. قلعۀ حیوانات - جورج اورول | ★★★★
19. چهل نامۀ کوتاه به همسرم - نادر ابراهیمی | ★★★
20. گریه های امپراتور - فاضل نظری | ★★★★
21. حتما قبول شوندگان - فاطمه فهیمی | ★★★★
22. هر لبت یک کبوتر سرخ است - غلامرضا طریقی | ★★
23. سیذارتا - هرمان هسه | ★★★
24. اقلیت - فاضل نظری | ★★★
25. سنگچین - سعید بیابانکی | ★★★
26. پس باد همه چیز را با خود نخواهد برد - ریچارد برایتگان | ★★★
27. سفرنامۀ ناصر خسرو | ★★★
28. لیرشاه - ویلیام شکسپیر | ★★★★
29. هملت - ویلیام شکسپیر | ★★★★
30. مکبث - ویلیام شکسپیر | ★★★★
31. قیدار - رضا امیرخانی | ★★★★
32. تکنولوژیک یا فن آوریک مسئله چیست؟ - سعید طلایی | ★★★★
33. زندگی در پیش رو - رومن گاری | ★★★★★
34. کتاب آه (بازخوانی مقتل امام حسین علیه السلام) - یاسین حجازی | ★★★★★
35. روابط متکامل زن و مرد - علی صفایی حائری | ★★★
36. جشن یگانگی - مصطفی محدثی خراسانی | ★★★
37. سلام بر حیدر بابا (شهریار) - برگردانِ حسن شاد به | ★★★★
38. ماشین اندیشه نگار - اندرو موروآ | ★★
39. از آسمان سبز - سلمان هراتی | ★★★
40. صحیفۀ سجادیه - امام سجاد علیه السلام | ★★★★★
41. صدای پای آب - سهراب سپهری | ★★★★
42. همین گنجشک ها - ندا هدایتی فرد | ★★★
43. رسالۀ ذهبیه (طب الرضا) | ★★★★
44. زیر سر کوه - فاطمه هاوشکی | ★★★★
45. گلشن راز - شیخ محمود شبستری | ★★★★
46. شاید به جا آوردی - وحیده احمدی | ★★★
47. شب های روشن - داستایفسکی | ★★★★
48. زمستان - مهدی اخوان ثالث | ★★★★
49. کشتی پهلو گرفته - سید مهدی شجاعی | ★★★★★
50. فاطمه، فاطمه است - علی شریعتی | ★★★★
51. سمینار زن - علی شریعتی | ★★★★
52. سمینار حجاب - علی شریعتی | ★★★★
🎬 فیلم هایی که دیدهام:
1. احتمال باران اسیدی - بهاش صناعی ها | ★★★
2. خواب تلخ - محسن امیریوسفی | ★★★
3. یتیم خانۀ ایران - ابوالقاسم طالبی | ★★★
4. سیانور - بهروز شعیبی | ★★★★
5. ایستاده در غبار - محمدحسین مهدویان | ★★★★
6. فروشنده - اصغر فرهادی | ★
7. من - سهیل بیرقی | ★★★
8. یک دزدی عاشقانه - امیرشهاب رضویان | ★
9. بارکد - مصطفی کیایی | ★★★
10. بادیگارد - ابراهیم حاتمی کیا | ★★★★★
11. ابد و یک روز - سعید روستایی | ★★★★
12. خشم و هیاهو - هومن سیدی | ★★
13. اژدها وارد می شود - مانی حقیقی | ★★★
14. هفت ماهگی - هاتف علیمردانی | ★
15. سلام بمبئی - قربان محمدپور | ★
16. خوب، بد، جلف - پیمان قاسم خانی | ★★★
17. نهنگ عنبر - سامان مقدم | ★★★
18. آژانس شیشه ای - ابراهیم حاتمی کیا | ★★★★
19. آذر، شهدخت، پرویز و دیگران - بهروز افخمی | ★
20. دلشکسته - علی روئین تن | ★★★★
21. A Short Film About Killing - Krzysztof Kieślowski | ★★
22. La La Land - Damien Chazelle | ★★★★
23. Psycho - Alfred Hitchcock | ★★★
24. The Da Vinci Code - Dan Brown | ★★★
25. Black Swan - Darren Aronofsky | ★★★★
26. The Shawshank Redemption - Frank Darabont | ★★★★★
27. Cinema Paradiso - Giuseppe Tornatore | ★★★★★
28. The Little Prince - Mark Osborne | ★★★★
29. The Apartment - Billy Wilder | ★★★★
30. سریال شهرزاد - حسن فتحی | ★★★★★
🎭 تئاترهایی که تماشا کردهام:
1. رویای یک شب نیمۀ تابستان - کاری از مصطفی کوشکی ★★★★
2. شازده کوچولو - کاری از مهرداد خامنه ای ★★★★★ {بی نظیر ... }
3. نام تمام مادران - کاری از محمد رحمانیان ★★★
🗺 سفرهایی که رفتهام:
1. استان لرستان؛ خرم آباد پر از سرسبزی و باران و کوه و طبیعت و سرو بود ...
2. استان خوزستان؛ باران بود و برکت. شوش دانیال و شلمچه و اهواز و زیگورات و تمام آن چه سال ها در تاریخ و جغرافیا خوانده ایم، اما مهجور مانده تا امروز.
3. استان فارس؛ با شیراز خاطره انگیز و حافظیه و سعدیه و تخت جمشیدش ...
4. استان مازندران؛ با دریای نوشهر که طغیان کرده بود و بی قرار بود و با این حال این حجم بی قراری چیزی از زیباییش کم نمی کرد ...
5. استان زنجان؛ با رفقای جان و رختشویخانه و بازارهاش ...
7. کشور عراق؛ دلم می خواست تا ابد آن جا بمانم. در نجفی که پر از نوازش های پدرانه بود، در کربلای عید غدیر با آن همه شادی و سرودهای شیعیان ایران و هند و عراق و روشنی و چراغانی بین الحرمین. در سامرای غریبِ غریبِ غریب. در کاظمین و خیابان رو به حرمش. روبروی ضریح پدر و پسر امام مهربانی. و امامزاده سید محمدِ جان!
8. استان اصفهان؛ میدان امام و قدم زدن های شبانه در خلوتی و تاریکی آن جا ...
- ۹۶/۰۱/۱۱