سَرو سَهی

آیا خدا برای بنده‌اش کافی نیست؟

سَرو سَهی

آیا خدا برای بنده‌اش کافی نیست؟

سَرو سَهی
طبقه بندی موضوعی
بایگانی

سرزمین رویاهای بر باد رفته

جمعه, ۲۵ فروردين ۱۳۹۶، ۱۱:۲۲ ب.ظ

به زودی برای مدت‌ها یا شاید همیشه از اینستاگرام، این سرزمین رویاییِ ساختگی، خواهم رفت؛ از دنیایی که تنها بخشی از واقعیت یا شاید بخشی از نمای قابل ارائه‌ای از زندگی آدم‌ها را به دیگران تقدیم می‌کند. سرزمینی که فکر می‌کنم، خیلی چیزها در آن نمایشی دور از حقیقت‌ است؛ که زندگیِ مشترک خیلی از آدم‌ها، این همه آرمانی و لبریز از شادی‌های اغراق‌آمیز نیست (که زنِ جوان صبح زود، پشت تلفن، از خیانت همسرش گلایه می‌کند و زار می‌گرید و شب، می‌خواهد به همۀ دنیا بگوید که خوشبخت‌ترین زن دنیاست). یک نوع تلقین خوشبختی و بستن چشم روی حقایقی که غیر قابل انکارند.

اما به راستی واقعیت زندگی ما چیست؟ حقیقت، همان لحظه‌هایی‌ست که گوشی همراهمان را کنار گذاشته‌ایم و داریم غذا درست می‌کنیم، یادداشت می‌نویسیم، با ارباب رجوع سر و کله می‌زنیم، می‌رویم خرید و تخفیف می‌گیریم. پای یک سریال اشک می‌ریزیم، سوار تاکسی می‌شویم و راننده کرایه را زیاد می‌گیرد، توی صف بی‌آرتی یا مترو هستیم و وقت سوار شدن به هم رحم نمی‌کنیم، هنوز فکر می‌کنیم چطور می‌شود درس آمار را تقلب کرد، چطور می‌شود کلاس اندیشه را پیچاند، چطور می‌شود ازدواج کرد و خیلی چطورهای دیگر، واقعیاتی که تا وقتی گوشی‌ها را برنداشته‌ایم، دکمۀ لایو را نفشرده‌ایم، برای اشتراک‌گذاری قرار با دوستانمان وارد گالری تصاویر نشده‌ایم، بر همه پوشیده است.

چه دنیای رنگ‌رنگ و چشم‌نوازی‌ست این دنیای حواشی. چه دنیای بی‌هویت و نپخته و تئاترگونه‌ای‌ست. چه وقت‌ها که دستخوش بطلان می‌شوند در این سرزمین رویایی. چه فالوئرهایی که پول می‌دهیم تا بخریمشان برای مشهور شدن. چه هنرمندانِ قابل ترحمی که دنبالت می‌کنند و همین که دنبالشان می‌کنی، آنفالوات می‌کنند! چه بستر کال و گسی‌ست این سرزمین. کمی واقعی زندگی کنیم کاش. بیشتر خودمان باشیم. بیشتر خودمان را پرورش بدهیم تا رسالتی که وقت زاییده شدن روی دوشمان گذاشتند را از یاد نبریم. از خودمان دربارۀ علت آمدن سوال کنیم، به آرزوها و هدف‌هایمان فکر کنیم. بخواهیم شرایط اجتماعی و سیاسی و اقتصادی امروز را خودمان تعریف کنیم و بهبود بخشیم؛ نگذاریم چگونه زندگی کردن را به ما تکلیف کنند، همین.


لینک مرتبط: قاعدۀ اشتباه.

👈🏻کمی بعد نوشت: شاید خیلی‌ها به علامت «پسندیدم» و «نپسندیدم» در زیر پست‌هایشان بی‌توجه باشند، اما من توجه می‌کنم. حتی در وبلاگ‌های دیگران. و بعد لابلای کامنت‌ها دنبال نظر مخالف می‌گردم. این‌که ما بی‌توضیح با چیزی مخالفت می‌کنیم برای چیست؟ اگر نویسندۀ یک یادداشت اشتباه می‌کند، اشتباهش را به او بگوییم، با او وارد گفتگو شویم، نه اینکه سکوت کنیم و برویم. شاید بتوانیم کمکش کنیم که درست فکر کند. انقدر سخت و پیچیده است؟

  • المیرا شاهان

نظرات  (۸)

  • Mohsen Farajollahi シ
  • خیلی زیبا بود ممنون =)
    پاسخ:
    ممنون از شما.
    لایک
    پاسخ:
    تشکر.
  • محمدمهدی طاهری
  • خیلی فضای وسیعی هست هر کسی و هر قشری و هر سنی ی جور استفاده ممکنه بکنه ازش... :)
    پاسخ:
    و البته امکان فیلتر مطالب (نه به معنایی که مرسومه) برای نوجوون ها وجود نداره! نوجوون کنجکاوه، شاید یه بزرگسال چشم روی خیلی چیزا ببنده اما نوجوون هرچیزی. براش جاذبه داره و سخته واسش کنترل کردن! بعد از همون سن یاد می گیره درگیر حواشی بشه، اهداف و آرزوهاش تحت تاثیر اون فضا قرار می گیره. این در حالیه که هیچ کس بهش نگفته فرهنگ استفاده چیه و تنها رها شده تو سرزمینی غریب.
    سلام علیکم
    اگر صلاح بدانید، شاید بد نباشد در انتهای این مطلب، یک لینک به مطلب «قاعدۀ اشتباه» قرار دهید. به نظر ارتباط خوب و معناداری با هم دارند و اگر این مطلب برای خواننده جالب باشد، احتمالاً آن مطلب هم برایش جالب خواهد بود.
    پاسخ:
    سلام، اتفاقا بعد از نوشتن خودم هم به این رسیدم که چقدر این دو مطلب به هم نزدیکن، نمی دونم چرا مذمت اون فضا دوباره به مفهوم بی هویتی رسید! میشه نتیجه گرفت فضای حاکم بر اونجا، فضاییه که خود به خود از سطحی ها شکل گرفته. 
    چشم، لینک خواهم داد.
    #اینستا
    چه هنرمندانِ قابل ترحمی که دنبالت می‌کنند و همین که دنبالشان می‌کنی، آنفالوات می‌کنند! 

    برگرفته شده از sarvesahi.blog.ir
    + ما که از دار دنیا (ی مجازی) همین وبلاگ را گرفته ایم و بس:)

    پاسخ:
    خیلی هم عالیه اینجا :)
  • 🍁 غزاله زند
  • چقدر خوب...کاش بتونیم خودمون رو به راحتی از این حواشی‌ها و جذابیت‌های کاذب دور کنیم،موفق باشی ;) 
    پاسخ:
    کاش...
    ممنون و همچنین :)
  • قاسم صفایی نژاد
  • من هم هیچوقت نتونستم با اینستاگرام ارتباط خوبی برقرار کنم. وبلاگ یه چیز دیگه است
    پاسخ:
    بله.
    و الحق که اینجا دوستان و همسایگان خیلی خوبی دارم :)
    پاسخ:
    خداروشکر :)
    ماشالله.