سَرو سَهی

آیا خدا برای بنده‌اش کافی نیست؟

سَرو سَهی

آیا خدا برای بنده‌اش کافی نیست؟

سَرو سَهی
طبقه بندی موضوعی
بایگانی

۱ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۳ ثبت شده است

۰۱
ارديبهشت

مجید آقا بابا

حجه‌الاسلام و المسلمین مجید آقا بابا کارشناس ارشد تفسیر کلام حوزه، مدرس دانشگاه و همچنین مدرس در ارگان های نظامی، نماینده ی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور مرکزی، عضو کمیته ی انضباطی دانشگاه، شورای فنی و شورای تعامل و تکامل دانشگاه است. کتاب ایشان با عنوان علل علمی حرام ها و حلال ها در حال گذراندن مراحل چاپ است. ایشان در حال حاضر مشغول تالیف دو کتاب دیگر هستند. در این مصاحبه به راه‌های تقویت بنیۀ خانواده‌های ایرانی می‌پردازیم.

 

*یک خانواده خوب از نگاه شرع اسلام چه ویژگی‌هایی دارد؟

 

در این‌باره من به سه قسم فرصت اشاره می‌کنم؛ بعضی‌ها در خانواده فرصت‌سازاند، بعضی فرصت‌سوز و بعضی فرصت‌طلب. بهترین خانواده‌ای که اسلام نگاه مثبتی به آن دارد خانواده‌ای‌ست که اعضای آن افرادی فرصت‌ساز باشند و پدر، مادر و فرزندان بتوانند در آن فرصت‌های درست ایجاد کنند. این فرصت می‌تواند تربیتی باشد مثل تربیت فرزند، می‌تواند فرصت بحث‌های دور همی باشد، مثل تفریحات خانواده و می‌تواند فرصت بزم‌های خانوادگی به‌وجود آورد مثل صله رحم. خانواده‌ای که زمینۀ تبادلات عاطفی نسبت به هم را فراهم می‌کنند در حقیقت خانوادۀ فرصت سازند که در آن پدر و مادر نسبت به فرزندان و فرزندان نسبت به پدر و مادر پیوندهای عمیق عاطفی دارند. در خانوادۀ فرصت‌سوز اعضا قدر همدیگر را نمی‌دانند و از حقوق هم بی‌خبرند. خانواده‌های فرصت‌طلب هم آن دسته از خانواده‌هایی هستند که منتظرند شرایطی فراهم شود تا از آن استفاده کنند؛ مثلا می‌گویند هروقت وضعمان خوب شد برویم سفر و چون الآن پول نداریم، چرا برویم پارک و ادای آدم‌های خوش را در بیاوریم. این‌ها همیشه دنبال فرصت‌اند و شاید روزی آن را به‌دست بیاورند و شاید هیچ‌وقت این فرصت حاصل نشود. بنابراین خانواده‌هایی می‌توانند جزء خانواده‌های پویا و نمونه باشند که فرصت‌سازاند. یعنی از هر فرصتی چه علمی باشد، چه عاطفی، چه روانی، چه اخلاقی و چه تربیتی به بهترین وجه استفاده می‌کنند.

 

*اصلی‌ترین توصیه‌های دین اسلام به خانواده‌ها برای حفظ و برقراری خانواده چیست؟

 

ما پنج توصیۀ اصلی در دین داریم که هم راجع به اصل خانواده است و هم راجع به افراد خانواده؛ اولین توصیه که دین اسلام خیلی به آن پای‌بند است، بحث وفاداری‌ست. اینکه خانواده و اعضای آن نسبت به هم وفادار باشند؛ زن و مرد نسبت به هم، پدر و مادر نسبت به فرزندان، فرزندان نسبت به پدر و مادر، و خواهر و برادر نسبت به هم. به این معنا که پدر و مادر فرزندانشان را به حال خودشان رها نکنند، فرزندان هم به پدر و مادرشان خیانت نکنند و ...، دومین اصل که اسلام علاوه بر وفاداری به آن تاکید کرده‌است، اصل مهر و محبت است که انسان نسبت به این اصل خیلی حساسیت دارد.

 

برای خواندن ادامۀ مطلب، روی متن کلیک کنید.

  • المیرا شاهان